Videnskabsteori (DA)
Videnskabsteori (DA)
2017/2018- Indhold og læringsmål
Fagelementet indeholder videnskabsteoretiske retninger om, hvordan viden og videnskab skabes. Dette opnås gennem arbejdet med grundlæggende videnskabsteori og metodelære, samt forbindelsen mellem videnskab og design, og relationen mellem teori og praksis.
VidenDen uddannede har udviklingsbaseret viden om og kan forstå og reflektere over:
Færdigheder
● videnskabsteori og metodelære
● det videnskabsteoretiske grundlag for videnskabelige metodelære
● grundlaget for opstilling af undersøgelsesspørgsmålDen uddannede kan anvende metoder og redskaber samt mestre de færdigheder, der knytter sig til:
Kompetencer
● videnskabsteori og metodelære som baggrund for at forstå undersøgelser/test af koncepter
● identificering og formulering af problem, undersøgelsesspørgsmål, undersøgelsesdesign og hypotese
● at undersøge validitet og optimere kvalitet
Den uddannede kan vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller i relation til:
● videnskabeligt afsæt for konceptudvikling
Den uddannede kan formidle:
● videnskabsteoretiske problemstillinger og kvalitetskriterierDen uddannede kan håndtere komplekse udviklingsorienterede situationer i relation til:
● en videnskabsteoretisk begrundet analyse i relation til et koncept
Den uddannede kan indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde i relation til:
● sikring af videnskabsteoretisk baseret metodevalg
Den uddannede kan identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til videnskabsteori. - Undervisningsform
- Prøve
- Foreløbig litteratur
På faget Videnskabsteori (DA) modtager du 20 timers undervisning, hvilket svarer til 27 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 15% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, klasseundervisning, øvelser, tværfaglig projektorganiseret undervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, læsning af egne noter, gruppearbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.