Københavns Erhvervsakademi

en

Konceptudvikling og værdiskabelse (DA)

Konceptudvikling og værdiskabelse (DA)

2018/2019
Engelsk titel
Concept Development og Value Creation (DA)
Uddannelse
Digital koncept
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor (top-up)
Semester
5. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
10
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Efterår
Forår
Studiested
Lygten 37, København NV
Fagkode
9981101
Fag- /modulansvarlig
Mikkel Meldgaard
Christina Rungstrøm
Rikke Malene Bro Moseholm
Sjur Østerberg Øverli
Martin Bille-Hansen
Marie Louise Brixtofte
Julia Polinna
  • Indhold og læringsmål

    Fagelement omhandler udvikling og formidling af digitale koncepter med afsæt i en forretningsforståelse samt forståelse af brugerne og sat i den kontekst, koncepterne vil indgå i. Området rummer teorier om, hvordan digitale teknologier skaber forretningskoncepter og kommunikationsmuligheder. Fagelementet har i sit udgangspunkt en helhedsforståelse af konceptudviklingsprocessen.

    Fagelementet indeholder digitale værdiskabende koncepter med afsæt i en forretningsforståelse og forståelse af brugerne og den kontekst, koncepterne vil indgå i. Fagelementet indeholder desuden analyser af, hvordan digitale teknologier skaber forretningskoncepter og kommunikationsmuligheder herunder det digitale koncepts betydning for brugerkontekst og forandringsproces. Med udgangspunkt i en helhedsforståelse af konceptudviklingsprocessen kommer fagelementet desuden omkring relevante teorier, værktøjer og metoder i de enkelte dele af processen.

    Viden

    Den uddannede har udviklingsbaseret viden om og kan forstå og reflektere over:
    ● udviklings- og designprocesser for digitale produkter, oplevelser, services og systemer
    ● forretningsmodeller og den tilhørende værdiskabelse
    ● det digitale koncepts betydning for brugerkontekst og forandringsproces

    Færdigheder

    Den uddannede kan anvende metoder, materialer og redskaber, der knytter sig til:
    ● identifikation af behov
    ● kreativ idéudvikling
    ● udvikling og design af koncept og funktionel prototype
    ● argumentation for det værdiskabende i konceptet for brugere såvel som virksomheden
    Den uddannede kan vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller i relation til:
    ● branchers behov for digital konceptudvikling med afsæt i forståelse for brugeren
    Den uddannede kan formidle:
    ● praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger til samarbejdspartnere og brugere

    Kompetencer

    Den uddannede kan håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i relation til:
    ● forretningsorienteret digital konceptudvikling med begrundet valg i relevante teknologier, projektledelse, brugerindsigt, videnskabsteori og metode under hensyntagen til virksomhedens strategiske grundlag
    ● egne læringsbehov samt udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til brugerundersøgelse og metode

100
timers undervisning
174
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Konceptudvikling og værdiskabelse (DA) modtager du 100 timers undervisning, hvilket svarer til 133 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 36% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, eksterne forelæsninger, gruppearbejde, projektarbejde, projektpræsentation.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, gruppearbejde.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.