Herretøj (DA)
Herretøj (DA)
2019/2020- Formål
Den studerende introduceres til tradition, stilbegreber og pasform inden for kommerciel herrebeklædning samt teori og metode brugt inden for konstruktion og produktion af herretøj. Formålet er at give den studerende mulighed for at arbejde analytisk, eksperimenterende og reflekterende med konstruktions- og gradueringsløsninger og udvikle identitetsskabende og konkurrencedygtige løsningsforslag. Den studerende indsamler og analyserer materiale til brug i udvikling af pasform, form og detaljer samt trænes i tilretning. Den studerende identificerer tendenser og problematikker inden for kommercielt herretøj - med fokus på overtøj. Der udvikles oplæg til form og målskema, der matcher identificerede behov og krav til funktion og æstetisk.
Viden• teorier og metoder inden for konstruktion og graduering
Færdigheder
• form og funktionalitet i udviklingen af beklædning
• modens stilbegreber i nyere tid
• materialers indflydelse på et produkt/design og dets funktionalitet.
• faglig visuel og skriftlig kommunikation• analysere og vurdere valget af konstruktions- og gradueringsmetoders betydning for
Kompetencer
• pasform og silhuet
• reflektere over og argumentere for relevante teorier og metoder
• analysere, vurdere og argumentere for materialevalg i forhold til et produkt/design.
• formidle globalt om produktrelaterede emner
• anvende IT-baserede værktøjer til dokumentation og kommunikation• håndtere udviklingsorienterede løsningsforslag til komplekse problemstillinger inden for
• konstruktion og graduering
• arbejde analyserende og reflekterende med pasformsrelaterede problemstillinger
• identificere eget læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer
• samarbejde globalt - både fagligt og tværfagligt
• udvikle løsningsforslag under hensyntagen til materialer og behandlingsmetoder - Undervisningsform og udfoldelse
af læringsmål
- Forudsætninger for at deltage i
faget
- Prøve
På faget Herretøj (DA) modtager du 47 timers undervisning, hvilket svarer til 63 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 34% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: øvelser i labs/værksteder, projektarbejde, digitale øvelser, klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, forberedelse til prøve, prøve.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.