Københavns Erhvervsakademi

en

Kommunikationsdesign for social forandring (DA)

Kommunikationsdesign for social forandring (DA)

2018/2019
Specialeretning: Communication Design & Media
Engelsk titel
Communication Design to Social Change (DA)
Uddannelse
Design & business
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor (top-up)
Semester
6. semester
Fagets/modulets varighed
7 uger
Ects
10
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Forår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
9944208
Fag- /modulansvarlig
Stine Behrendtzen
Lene Hald
Helene Niclasen Jeune
Jeremy Walton
Martin Hesseldahl
Tim Meicker
  • Indhold og læringsmål

    På dette modul sætter vi fokus på kommunikationsdesign som en katalysator for social forandring i samfundet. Modulet tager afsæt i FNs bæredygtige verdenssmål (Sustainable Development Goals).

    De studerende skal udvikle kommunikationsløsninger, der ved hjælp af visuelle og retoriske virkemidler - bl.a. fotografi, grafisk design og podcast - adresserer udviklingsmålene, så de virker vedkommende og involverende på en udvalgt målgruppe. Modulet består derudover af kuratering af de kommunikationsprodukter, som de studerende har skabt.

    Modulet lægger vægt på at få teorier, metoder og begreber fra hele året i spil i forhold til identificering af problem, research, design, udvikling af produkt og kuratering.

    Viden

    Den studerende har viden om
    ●Designteori/metode og semiotik
    ●Argumentationsstrategi
    ●Teknologi
    ●Formidling og retorik
    ●Visuel kommunikation
    ●Antropologisk metode
    ●Kulturforståelse og idehistorie
    ●Fremtidsanalyse

    Færdigheder

    Den studerende kan
    ●Udarbejde design briefs på baggrund af research og databearbejdning, herunder formidle, behandle og transformere viden om trends skriftligt, mundtligt og visuelt
    ●Formidle komplekse faglige problemstillinger interpersonelt og -kulturelt på en velargumenteret og veldokumenteret måde.
    ●Anvende antropologisk metode til indsamling af relevante data
    ●Anvende innovative metoder til problemløsning.
    ●Identificere potentiale for nye medieplatforme og løsninger gennem vurdering af tendens og samfundsudvikling.

    Kompetencer

    Den studerende kan
    ●Udarbejde skriftlige og mundtlige fremtidsanalytiske oplæg med baggrund i idéhistoriske og kulturteoretiske analyser.
    ●Håndtere udviklingsorienterede opgaver inden for design- og idegenerering.
    ●Arbejde strategisk og innovativt både selvstændigt og i samarbejde med andre.

47
timers undervisning
227
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Kommunikationsdesign for social forandring (DA) modtager du 47 timers undervisning, hvilket svarer til 63 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 17% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, tværfaglig projektorganiseret undervisning, workshop, klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, forberedelse til prøve, prøve.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.