Københavns Erhvervsakademi

en

Modens ressourceparadigme 1 (DA)

Modens ressourceparadigme 1 (DA)

2019/2020
Specialeretning: Sustainable Fashion
Engelsk titel
The Resource Paradigm of Fashion 1 (DA)
Uddannelse
Design & business
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor (top-up)
Semester
5. semester
Fagets/modulets varighed
3 uger
Ects
5
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Efterår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
9944112
Fag- /modulansvarlig
Tina Hjort Jensen
Sofie Edvard Nielsen
Tim Meicker
Martin Hesseldahl
  • Formål

    Modulet MODENS RESSOURCE PARADIGME 1 udfordrer den studerende til at have et kritisk blik på den måde modebranchen forholder sig til ressourcer i forbindelse med produktløsninger, produktionsmetoder, processer, systemer, samt forbrugsmønstre. Den studerende får indsigt i og forståelse for trendniveauer, værdier og behov, som igangsætter for innovation og trænes til at udvikle fremtidsscenarier, der retter sig mod et ressourceparadigmeskifte i modebranchen og dens omverden.

    Der vil være fokus på nye retninger og muligheder for branchen, sat i kontekst af FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling og cirkulær økonomi, som en fremtidig katalysator for nye teknologier, innovative materialeløsninger, nye produktionsformer, human ressources, dyrevelfærd m.m. På baggrund af dette udvikles der et individuelt koncept, som sammenstilles med en udvalgt virksomhed, der imødekommer aktuelle og fremtidige behov i forhold til den transformative ressourceudvikling.

    Første del af forløbet er teambaseret og ender op med et fremtidsscenarie iscenesat i en fashion film. Derudover vil der være en individuel skriftlig aflevering. Der vil også være stor fokus på den studerendes proces og registrering af denne under hele modulet.

    Viden

    • konceptudvikling
    • materialer
    • etik og bæredygtighed
    • trend
    • kulturforståelse
    • semiotik
    • visuel kommunikation
    • præsentation
    • argumentationsstrategi
    • viden om branche og virksomhed
    • viden om marked og forbruger

    Færdigheder

    • reflektere over og argumentere for relevante teorier og metoder
    • udvikle innovative, konkurrencedygtige designkoncepter
    • analysere og omsætte trends til brugbar inspiration til designudvikling
    • identificere og afkode kulturer ved hjælp af relevante teorier
    • anvende trendteorier til kortlægning af brugeradfærd og til udarbejdelse af trend forecasts
    • anvende visuel kommunikation til at understøtte produkt/koncept
    • analysere og vurdere aktuelle branche- og markedsforhold og tilrettelægge designudviklingen med hensyntagen hertil
    • foretage målgruppe- og/eller interessentundersøgelser
    • kommunikere globalt vedrørende produkt- og konceptrelaterede emner
    • samarbejde fagligt og tværfagligt inden for værdikæden med både interne og eksterne interessenter

    Kompetencer

    • håndtere udviklingsorienterede opgaver inden for design og idégenerering
    • håndtere trend- og kulturanalyse til anvendelse i argumentationen for til- og fravalg i designprocessen
    • aflæse tidsånden og relatere denne til brugerens nutidige såvel som fremtidige behov
    • præsentere design/koncept og argumentere for til- og fravalg med strategisk tilgang
    • omsætte og anvende trend- og markedsanalyse til design og produktudvikling
    • identificere forbrugerens behov og omsætte disse til innovative løsninger
    • udvikle kommunikativt materiale selvstændigt og professionelt med afsæt i relevante kommunikationsteorier

47
timers undervisning
90
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Modens ressourceparadigme 1 (DA) modtager du 47 timers undervisning, hvilket svarer til 63 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 34% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: øvelser i labs/værksteder, klasseundervisning, projektarbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, forberedelse til prøve, prøve.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.