Grundlæggende videnskab 2 (DA)
Grundlæggende videnskab 2 (DA)
2018/2019- Indhold og læringsmål
Viden
Den studerende har teoretisk og praksisnær viden om:
Færdigheder
• videnskabelig metode, herunder litteraturlæsning og -søgning, studiedesign, deskriptiv statistik og statistisk inferens, kvalitativ forskning og metode og redskaber til opgaveskrivning.
Den studerende har forståelse for
• brugen af teori og metode i de forskellige faser i en videnskabelig undersøgelse og kan reflektere over processen i forhold til det optometriske virkefelt.
Den studerende forståelse for og kan reflektere over
• beslægtede fagområders videnskabelige undersøgelser med henblik på at afdække problemstillinger inden for det optometriske virkefelt.
Den studerende har viden om:
• etiske og juridiske retningslinjer for videnskabelige undersøgelser
• hovedretninger inden for videnskabsteori.Den studerende kan:
Kompetencer
• foretage og dokumentere litteratursøgning
• vurdere og reflektere over kilders videnskabelige kvalitet
• opstille problemformuleringer og hypoteser samt vælge og begrunde videnskabelige metoder til analyse af praksisnærer og teoretiske problemstillinger
• estimere stikprøvestørrelse og indsamle data, samt anvende, vurdere og analysere deskriptiv statistik og statistisk inferens
• anvende terminologi fra videnskabelig metode og epidemiologi til formidling af faglige problemstillinger til fagfæller.Den studerende kan:
• reflektere over emnernes metodemæssige og epidemiologiske perspektiver inden for det optometriske virkefelt
• deltage i fagligt og tværprofessionelt samarbejde med afsæt i videnskabelig metode
• identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, kompetencer og færdigheder i relation til videnskabelig metode. - Undervisningsform
- Prøve
På faget Grundlæggende videnskab 2 (DA) modtager du 68 timers undervisning, hvilket svarer til 90 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 50% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, klasseundervisning, interne forelæsninger, øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, øvelser, studiegruppearbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.