Informationsteknologi I
Informationsteknologi I
2021/2022- Formål og læringsmål
Informationsteknologi introducerer den studerende til teknologi og metoder indenfor opbygning af computer og netværks systemer. En grundlæggende beskrivelse af arkitekturer og komponenter til opbygning af computersystemer og netværk. Den studerende bliver i stand til at forstå computersystemers tekniske muligheder og begrænsninger.
Viden
Faget indeholder også teori og metoder omkring IT-governance, der indfører den studerende i problematikker omkring styring og sikring af IT-systemer.Den studerende har udviklingsbaseret viden om og kan reflektere over anvendte teorier og metoder vedrørende
Færdigheder
1) computeres og computerkomponenters struktur
2) operativsystemer og platforme
3) teknologier til netværkskommunikation
4) forskellige typer softwareprogrammer
5) IT--‐styreform og IT--‐gennemsigtighed i en organisationDen studerende mestrer færdigheder vedrørende anvendelse af
Kompetencer
1) teorier og metoder til analyse af egenskaber og samspil mellem forskellige informationsteknologier
2) teorier og metoder til analyse af en organisations ledelsesprocedure og --‐strategi med hensyn til IT--‐service--‐ydelser
3) teorier og metoder til analyse af IT--‐styreformen i en organisation
4) valg og formidling af relevante løsningsmodeller forledelsesprocedure og --‐strategi forIT--‐service--‐ydelser til samarbejdspartnere og brugereDen studerende kan håndtere komplekse og udviklingsorienterede problemstillinger vedrørende
1) fagspecifikt og tværfagligt samarbejde i forbindelse med vurdering og test af informationsteknologi
2) selvstændig deltagelse i udformningen af en IT--‐forvaltningsstrategi og implementering af den i en organisation
3) forståelse af en lagdelt kommunikationsmodel og adressering i netværk
4) identifikation af egne læringsbehov og udvikling af egen viden, egne færdigheder og kompetence inden for IT--‐forvaltning og IT--‐gennemsigtighed - Undervisningsform
- Forudsætninger for at deltage i
faget
- Prøve
På faget Informationsteknologi I modtager du 48 timers undervisning, hvilket svarer til 64 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 35% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, tværfaglig projektorganiseret undervisning, gruppearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: projektarbejde, læsning af pensum, øvelser.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.