Bæredygtighed og LCA
Bæredygtighed og LCA
2022/2023- Formål og læringsmål
Med baggrund i Brundtland-rapporten fra 1987, og nu FN´s Verdensmål, er det modulets formål at give de studerende kendskab til og evner til, at indarbejde bæredygtighed på en konstruktiv og effektiv måde i vores byggeri.
Viden
Formålet med modulet er at give de studerende en baggrundsviden om bæredygtighed, og gøre dem i stand til at bruge de beregningsværktøjer, der er udviklet til at beregne bygningers LCA. Dette således at de efter kurset selvstændigt er i stand til at analysere og beregne bygningers klimaaftryk. Først og fremmest i relation til de aktuelle myndighedskrav, der stilles gennem bygningsreglementet.
De studerende skal i grupper på 3-4 studerende, gennem modulet løse 3 opgaver. De to første opgaver skal løses på baggrund af faste definerede opgaverammer, og sidste opgave skal løses på baggrund af en individuelt defineret bygning. Således at opgavens løsning fremlægges i en samlet rapport, med dels en gruppe del og dels en individuel del. Der skal samlet vises, at konkrete bæredygtighedskrav kan indarbejdes og overholdes, og i den individuelle del skal, der lægges fokus på bygningens enkelte elementer overholder krav på en realistisk og virkelighedsnær baggrund.Den studerende skal have viden om
Færdigheder
• Og forståelse for baggrunden for hvordan bæredygtighed håndteres og bruges i praksis
• Skal kunne bruge og håndtere de foreliggende beregningsværktøjer der forekommer i relation til myndighedernes krav.
• Og skal have forståelse og overblik over, betydningen af former, struktureres og enkeltelementers betydning for det samlede klimaaftryk.Den studerende skal kunne
Kompetencer
• selvstændigt gennemgå og analysere et byggeprojekt, i relation til projektets fase. Og med udgangspunkt i viden om klimaaftryk, kunne give og vejlede om bygningernes optimale form, konstruktion og overflader
• være i stand til med foreliggende beregningsværktøjer, at beregne og dokumentere en bygnings klimaaftryk
• være i stand til at definere, og på den baggrund omdefinere en bygnings sammensætning således, at den kan overholde stillede krav.Den studerende skal have kompetence til
• at lede og drive en projekteringsproces, frem til at det projekterede opfylder de stillede krav.
• at indgå i samarbejdet med andre faggrupper i et projekteringsteam, på en konstruktiv og proaktiv måde
• at håndtere samarbejdet mellem bygherre, rådgivere og myndigheder
• at være i stand til at tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til faget. - Undervisningsform
- Prøve
På faget Bæredygtighed og LCA modtager du 72 timers undervisning, hvilket svarer til 96 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 26% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, eksterne forelæsninger, virksomhedsbesøg, projektarbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: studiegruppearbejde, læsning af pensum, informationssøgning, indsamling af empiri.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.