Styrkelære og Materialevalg 2
Styrkelære og Materialevalg 2
2022/2023- Formål og læringsmål
Styrkelære og Materialevalg indeholder følgende faglige elementer: 1. Tværsnitskonstanter, 2. Normal- og tangentialspændinger og 3. Valg af metaller og ikke-metaller.
VidenDen studerende skal have udviklingsbaseret viden om erhvervets og fagområdets praksis og central anvendt teori og metode, herunder:
Færdigheder
• (2) Overfladebehandling og varmebehandling af diverse materialer
• (2) Materialevalg i et bæredygtigt perspektiv
• (2) Materialeprøvning
Den studerende skal kunne forstå praksis og central anvendt teori og metode samt kunne forstå erhvervets anvendelse af teori og metode, herunder:
• (2) Materialeegenskaber og deres betydning i en produktudviklingsproces
Den studerende skal have udviklingsbaseret viden om erhvervets og fagområdets praksis og central anvendt teori og metode, herunder:
• (2) Almindeligt anvendte maskinelementer og begreber
• (2) 3D-modeller og grundlæggende FEM-analyse (finite element method)
• (2) Risikoanalyse
Den studerende skal kunne forstå praksis og central anvendt teori og metode samt kunne forstå erhvervets anvendelse af teori og metode, herunder:
• (2) Dimensionering af produkter, og dennes sammenhæng med øvrige beslutningsprocesser i et udviklingsforløb
• (2) Tolerancesætningens indflydelse på fremstillingsprocesser, pris og et produkts anvendelseDen studerende skal kunne vurdere praksisnære problemstillinger samt opstille og vælge løsningsmuligheder, herunder:
Kompetencer
• (2) Identificere relevante materialeegenskaber ift. et produkts funktion og derudfra vurdere og vælge egnede materialer
• (2) Vurdere sammenhængen mellem materialer, fremstillingsprocesser og bæredygtighed
• (2) Vurdere både materiale og fremstillingsproces ud fra miljømæssige betragtninger
• (2) Anvise fremstillingsprocesser ud fra realiserbarhed
Den studerende skal kunne formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder til samarbejdspartnere og brugere omkring materialer og fremstillingsprocesser.
Den studerende skal kunne anvende fagområdets centrale metoder og redskaber samt kunne anvende de færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for erhvervet, herunder:
• (2) Identificere kritiske punkter i konstruktionen og foretage en styrkeberegning og efterfølgende dimensionering af konstruktionen
Den studerende skal kunne vurdere praksisnære problemstillinger samt opstille og vælge løsningsmulighed, herunder:
• (2) Demonstrere en praktisk forståelse af fysiske produkters udformning i relation til dets styrkemæssige formåen
• (2) Inddrage standardløsninger i udformningen af konstruktionen
• (2) Beregne og fastsætte relevante tolerancer for den givne konstruktion
Den studerende skal kunne formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder til samarbejdspartnere og brugere, herunder:
• (2) Struktureret redegøre for sin dimensionering og sine konstruktionsløsninger
• (2) Anvende almindeligt forekommende IT-værktøjer til videnopsamling, databearbejdning dokumentation og præsentationDen studerende skal kunne håndtere udviklingsorienterede situationer, herunder:
• (2) Bidrage til valg af materialer og fremstillingsprocesser, ud fra en helhedsforståelse af realiserbar fremstilling af produktet/ydelsen Den studerende skal kunne deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang, herunder:
• (2) Indgå i et tværfagligt samarbejde omkring valg af materiale- og fremstillingsprocesser under hensyntagen til de rammer, der gives af de øvrige kerneområder
Den studerende skal i en struktureret sammenhæng kunne tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til materialeegenskaber og fremstillingsprocesser
Den studerende: Skal kunne håndtere udviklingsorienterede situationer, herunder:
• (2) Inddrage input fra og output til de øvrige fagområder i sit arbejde under særlig hensyntagen til:
o Materialevalg
o Producérbarhed
o Montage
o Funktion
Skal kunne deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang, herunder:
• (2) Indgå i et tværfagligt samarbejde omkring dimensionering af simple statisk bestemte konstruktioner
Skal i en struktureret sammenhæng kunne tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til erhvervet. - Undervisningsform
- Prøve
- Foreløbig litteratur
På faget Styrkelære og Materialevalg 2 modtager du 51 timers undervisning, hvilket svarer til 68 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 25% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, øvelser, gruppearbejde, virksomhedsbesøg, projektarbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.