Københavns Erhvervsakademi

en

Lektionsplan

Forretningsplanlægning og -forståelse (DA)

Fra brugerbehov til budget

Mål

Den studerende opnår viden om:

  • sammenhængen mellem:
    • aktiviteterne i produktudviklingsprocessen.
    • elementerne i business model canvas.
    • elementerne i forretningsplanen.
  • tidlige beslutningers indfyldelse på forretningsmodellen og forretningsplanen.

Tema

Dette modul introducerer dig for sammenhængen mellem de tidlige produktudviklingsaktiviteter og forretningsmodel samt -plan. Vi tager udgangspunkt i Stuart Pughs tilgang til produktudvikling, Osterwalders modellering af virksomhedens struktur og Linda A. Cyrs tilgang til forretningsplanen.  

Litteratur

Genlæsning af noter fra 1. semester om kvantitative og kvalitative undersøgelser. 

Cyr, L. (2007). Forretningsplanen. Translated from English by A. Rosenberg., 2008. København: Børsen, pp.7-17. 

Pugh, S. (1990). Design Core: Market/user needs and demands, Total design. 1st ed. Addison-Wesley, pp.31-34.

Rodgers, P. and Milton, A. (2011). Identifying customer wants, needs and demands, Product design. 1st ed. London: Laurence King, pp.67-69.

Forretningsmiljø, branche og konkurrence

Mål

Den studerende opnår viden om:

  • hvor og hvordan data om forretningsmiljø, branche og konkurrence kan rekvireres.

Den studerende kan i produktudviklingsprocessen:

  • lave en analyse af forretningsmiljøet, branchen og konkurrencesituationen.

Den studerende kan:

  • overføre tilegnet viden og færdigheder til produktudviklingsprojekter.

Tema

Dette modul omhandler datakilder og analytiske tilgange til forretningsmiljøet, branche og konkurrence.

Litteratur

Cyr, L. (2007). Forretningsplanen. Translated from English by A. Rosenberg., 2008. København: Børsen, pp.27-45. 

Markedsanalyse

Mål

Den studerende opnår viden om:

  • hvor og hvordan relevant markedsdata kan rekvireres.
  • metoder til markedsanalyse.

Den studerende kan i produktudviklingsprocessen:

  • udføre en markedsanalyse.

Den studerende kan:

  • overføre viden og færdigheder til produktudviklingsprojekter.

Tema

Dette modul omhandler hvor og hvordan relevant markedsdata kan rekvireres og passende modeller til markedsanalyse.

Litteratur

Cyr, L. (2007). Forretningsplanen. Translated from English by A. Rosenberg., 2008. København: Børsen, pp.41-45. 

Forretningsmodellen

Mål

Den studerende opnår viden om:

  • Osterwalders Business model canvas, indeholdende:
    • partnere
    • aktiviteter
    • ressourcer
    • leverancer og kundeværdi
    • kunderelation
    • kanaler
    • kunder
    • omkostninger
    • indtægter.

Den studerende kan i produktudviklingsprocessen:

  • analysere en eksisterende virksomhed baseret på strukturen i Osterwalders business model canvas.

Den studerende kan:

  • udvikle en velargumenteret forretningsmodel til produktudviklingsprojekter.

Tema

Dette modul introducerer dig for elementerne i forretningsmodellen - og hvordan du ved skrue på elementerne kan udvikle alternative modeller. Du bliver præsenteret for eksempler og du kommer til at arbejde med analyse af udvalgte virksomheders forretningsmodeller.

Etableringsbudget og driftsbudget

Mål

Den studerende opnår viden om

  • Etableringsbudget og driftsbudget

Den studerende kan

  • Opstille budgetter for etablering- og drift

Den studerende kan efter fagforløbet

  • Overføre viden og færdigheder til eget projekt

Tema

I dette modul arbejdes der med de konkrete strukturer på etablerings- og driftbudgetterne samt hvordan de bagvedliggende estimater på de enkelte poster kan estimeres. 

Litteratur

Opdateres.

Likviditetsbudget og investeringsplan

Mål

Den studerende opnår viden om

  • Likviditetsbudgettet og investeringsplanen

Den studerende kan

  • Udarbejde et likvidtetsbudget samt investeringsplan

Den studerende kan efter fagforløbet

  • Overføre viden og færdigheder til eget projekt

Tema

I dette modul arbejdes der med den konkrete struktur på likviditetsbudgettet samt investeringsplanen.

Litteratur

Opdateres.

Forretningsplanen

Mål

Den studerende opnår viden om:

  • forretningsplanen indeholdende:
    • forretningsbeskrivelse
    • analyse af forretningsmiljøet
    • branchemæssig baggrund
    • konkurrentanalyse
    • markedanalyse
    • markedsføringsplan
    • driftsplan
    • ledelsesmæssig opsummering
    • finansiel plan
    • bilag og milepæle.

Den studerende kan i produktudviklingsprocessen:

  • udvikle en forretningsplan baseret på data om brugeren, markedsforhold og det interne miljø i virksomheden.

Den studerende kan:

  • udvikle en velargumenteret forretningsplan til produktudviklingsprojekter. 

Tema

Dette modul introducerer, gennem eksempler og øvelser, dig for elementerne i forretningsplanen.

Litteratur

Cyr, L. (2007). Forretningsplanen. Translated from English by A. Rosenberg., 2008. København: Børsen, pp.23-26. 

Cyr, L. (2007). Forretningsplanen. Translated from English by A. Rosenberg., 2008. København: Børsen, pp.47-74

Cost-benefit og breakeven analyse

Mål

Den studerende opnår viden om

  • Økonomisk cost-benefit analyse
  • Breakeven analyse

Den studerende kan

  • Lave en cost-benefit analyse
  • Breakeven analyse

Den studerende kan efter fagforløbet

  • Overføre viden og færdigheder til eget projekt

Tema

I dette modul ser vi på to økonomiske analyser: cost-benefit samt breakeven.

Litteratur

Opdateres.